RvIG

RvIG
https://www.rvig.nl/

nl

Logius draagt gezagsmodule over aan RvIG
https://www.rvig.nl/node/2063
Logius draagt gezagsmodule over aan RvIG
communicatie@rvig.nl
wo, 01/22/2025 – 14:39

Logius draagt gezagsmodule over aan RvIG

De Zwarte Trap in het Rijkskantoor aan de Rijnstraat in Den Haag vormde op donderdagmiddag 16 januari het decor voor de feestelijke overdracht van de gezagsmodule van Logius naar de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG). Met de gezagsmodule kunnen instanties op een betrouwbare en efficiënte manier informatie opvragen over het ouderlijke gezag over een minderjarige. Deze informatie hebben zij nodig voor de uitvoering van hun wettelijke taak.

In zijn welkomstwoord richtte Chris Brookhuis, initiatief coördinator bij RvIG, zich tot de circa 50 aanwezigen die betrokken waren bij de ontwikkeling, de pilot en de overdracht van de gezagsmodule van Logius naar RvIG.

De bouw

Met een metafoor bracht Guy Rutten, domeinarchitect bij Logius, de aanwezigen mee naar de conceptie, babytijd en vroegste jeugd van de gezagsmodule. ‘In 2017 ervoer de Rechtspraak problemen bij het vaststellen van het ouderlijk gezag. Dat moest handmatig, wat veel tijd kostte. Samen met de ministeries van JenV, VWS en BZK, de Rechtspraak en de Kinderbescherming hebben we daarom vanaf 2018 een werkgroep in het leven geroepen om de bouw van een gezagsmodule te onderzoeken en zijn we gestart met de ontwikkeling van de daarvoor benodigde architectuur. Daartoe hebben we afleidingsregels vastgesteld, die ervoor zorgen dat de gezagsgegevens consistent, betrouwbaar en wetmatig zijn.’

De eerste stapjes

In 2021 kwam het kindje ter wereld. ‘In de zogenoemde Diana Test, vernoemd naar RvIG-stelselspecialist Diana van den Brink, hebben we de gezagsmodule vervolgens uitvoerig getest’, aldus Guy. ‘Al in 2022 zette het kind zijn eerste stapjes. Samen met de politie, de Koninklijke Marechaussee (KMar) en drie Veilig Thuis (VT)-organisaties zijn we gestart met een pilot. De VT-organisaties werden daarbij ondersteund door Myneva, softwareleverancier voor het sociale domein.’

Doorontwikkeling

Daarna ging het hard. ‘In 2023 hebben we onder leiding van het ministerie van JenV de gezagsmodule met de Werkgroep Afleidingsregels doorontwikkeld’, zei Guy. ‘Al snel gingen we over de één miljoen bevragingen naar het ouderlijk gezag heen. In dat jaar kon minister van Rechtsbescherming Franc Weerwind met eigen ogen zien dat de KMar bij de grenscontrole op Schiphol dankzij de module veel sneller en zorgvuldiger kon achterhalen wie het wettelijk gezag of de voogdij over een minderjarig kind heeft, en dus of alle gezaghouders toestemming hebben gegeven voor de reis.’

Image
Overdracht gezagsmodule BRP API Olaf Anders en Marco van der Weele met schilderij

Marco van der Weele en Olaf Andersen

Overdracht

In 2024, na enkele grote technische verbeteringen, droeg Logius de gezagsmodule, inmiddels goed voor twee miljoen bevragingen, over aan RvIG. Cathy Dingemanse, Product Owner bij RvIG: ‘De gezagsmodule kreeg een Best Friend Forever: de BRP API Personen, die naast de reguliere persoonsgegevens ook daarvan afgeleide informatieproducten levert aan afnemers, zoals gezag. Daarbij gaat het uitsluitend om de gegevens die zij nodig hebben voor de uitvoering van hun wettelijke taak, niet meer en niet minder. Op die manier dragen we bij aan dataminimalisatie.’

Gezagsmodule onderdeel van BRP API Personen

‘Op 23 april 2024 trad het Experimentbesluit dataminimalisatie in werking’, vervolgde Cathy. ‘Daarmee kon de gezagsmodule onderdeel worden van de BRP API Personen en hebben we de mogelijkheid gerealiseerd om gezagsinformatie via de BRP API Personen te leveren.’ Intussen was wel gebleken dat de performance van het nieuwe informatieproduct gezag wat achterbleef. ‘Maar door enkele technische ingrepen en een teamversterking werd de levering van gezag, met meer dan 100.000 bevragingen per week, sneller dan ooit tevoren. Eind 2024 was de opvoeding van ons kind dan ook voltooid: de gezagsmodule was klaar voor het grote werk. Met man en macht hebben we gewerkt om de pilotpartijen – de politie, de KMar en de drie VT-organisaties – aan te sluiten op de BRP API Personen. Dat is gelukt!’

 

Image
Overdracht gezagsmodule BRP API Publiek op een zwarte trap

De Zwarte Trap in het Rijkskantoor aan de Rijnstraat met toehoorders

Toekomst

En zo kon op 1 januari 2025 de gezagsmodule bij Logius worden uitgezet. Voor Logius betekende dit de afsluiting van een groot karwei, voor RvIG een nieuw informatieproduct voor de BRP API-gebruikers. Maar daarmee is de ontwikkeling van de module volgens Cathy nog niet afgerond. ‘RvIG werkt samen met de Rechtspraak aan bestandsvergelijkingen tussen het gezagsregister van de Rechtspraak en de BRP, en aan een digitale uitwisseling van gegevens tussen beide registraties. Ook gaan we aan de slag met de registratie van meerderjarigheidsverklaringen en van gerechtelijke uitspraken bij gezaghouders die geen ouder zijn. En vanzelfsprekend gaan we meer afnemers aansluiten op de module.’

Onveilige situaties

Voor de politie is gezagsinformatie van cruciaal belang, vertelde Nico Steehouwer, Business Expert bij de Nationale Politie. ‘Denk aan onveilige situaties waarbij gezag een rol speelt, zoals huiselijk geweld of kindermishandeling. Per jaar krijgen we zo’n 12.000 meldingen van onveilige situaties binnen. Als we voorheen op vrijdagavond om 20.00 uur een aanhouding deden, konden we pas maandag een antwoord op de gezagsvraag krijgen. Nu kan dat in 75 procent van de gevallen direct. Inmiddels kan RvIG een overzicht bieden van alle gezagsrelaties op een adres. Maar we hebben nog nieuwe wensen, zoals de naam en leeftijd van de betrokkenen, en niet alleen de BSN. Wij kijken uit naar de opname van alle gezagsuitspraken uit het gezagsregister van de Rechtspraak in de BRP, en naar meer informatie over voogdij. Overigens realiseren wij ons dat je niet altijd een antwoord op de gezagsvraag krijgt. Soms zul je toch een eigen afweging moeten maken.’

Tijdwinst, minder fouten

Ook Ruud van Leenen, Product Developer bij Myneva, leverancier van de VT-organisaties, werkt graag met de gezagsmodule. ‘Het is een enorme vooruitgang. De VT-organisaties hoeven bijvoorbeeld niet meer te bellen met het gezagsregister van de Rechtspraak. Daardoor besparen ze tijd en worden er minder fouten gemaakt. We zijn dan ook druk bezig alle andere VT-organisaties aan te sluiten. Die staan al een jaar in de startblokken om ook mee te mogen doen. Er is ook nog ruimte voor verbetering. Wij werken bijvoorbeeld met veel buitenlandse ontwikkelaars, waardoor Engelse documentatie zeer welkom zou zijn. Ook hoop ik dat we straks voor het hele sociale domein gebruik kunnen maken van de BRP API, bijvoorbeeld voor de Sectorale Berichten Voorzieningen in de Zorg (SVB-Z), en dat we niet voor elke ketenschakel een aparte oplossing krijgen.’

Dankwoord

Aan het einde van de bijeenkomst bedankte Lissy van Wissen, MT-lid van de directie Digitale Overheid, ministerie van BZK, alle aanwezigen. ‘Er is geen enkele twijfel over het nut en de noodzaak van het informatieproduct gezag. Maar je moet het wel voor elkaar krijgen. Denk aan alle technische, juridische en financiële obstakels. Maar door de goede samenwerking tussen alle betrokken partijen is het gelukt. Daar heb ik grote waardering voor.’ Marco van der Weele, domeinmanager bij Logius, benadrukte dat naar elkaar luisteren én elkaar begrijpen cruciaal is voor een succesvolle samenwerking. ‘Logius en RvIG hadden echt oog voor elkaar. Dat geeft vertrouwen voor de toekomst.’ Ten slotte bekrachtigden hij en Olaf Andersen, directeur Identiteitsgegevens RvIG, met hun handtekening de overdracht.

Wed, 22 Jan 2025 13:39:01 +0000
communicatie@rvig.nl
2063 at https://www.rvig.nl

BRP API Nieuws
https://www.rvig.nl/nieuws/22-01-2025-brp-api-nieuws
BRP API Nieuws
communicatie@rvig.nl
wo, 01/22/2025 – 14:33

Wed, 22 Jan 2025 13:33:01 +0000
communicatie@rvig.nl
2062 at https://www.rvig.nl

Meldingregistratie ook in gebruik genomen door eerste gemeente
https://www.rvig.nl/nieuws/22-01-2025-meldingregistratie-ook-gebruik-genomen-door-eerste-gemeente
Meldingregistratie ook in gebruik genomen door eerste gemeente
communicatie@rvig.nl
wo, 01/22/2025 – 13:28

Wed, 22 Jan 2025 12:28:29 +0000
communicatie@rvig.nl
2059 at https://www.rvig.nl

Invoering BSN in Caribisch Nederland en autorisaties BRP-V/PIVA-V
https://www.rvig.nl/nieuws/22-01-2025-invoering-bsn-caribisch-nederland-en-autorisaties-brp-vpiva-v
Invoering BSN in Caribisch Nederland en autorisaties BRP-V/PIVA-V
communicatie@rvig.nl
wo, 01/22/2025 – 11:25

Wed, 22 Jan 2025 10:25:44 +0000
communicatie@rvig.nl
2058 at https://www.rvig.nl

Wijziging Regeling BRP ten behoeve van de adreskwaliteit
https://www.rvig.nl/nieuws/21-01-2025-wijziging-regeling-brp-ten-behoeve-van-de-adreskwaliteit
Wijziging Regeling BRP ten behoeve van de adreskwaliteit
communicatie@rvig.nl
di, 01/21/2025 – 15:00

Tue, 21 Jan 2025 14:00:59 +0000
communicatie@rvig.nl
2056 at https://www.rvig.nl

Nieuwe applicatie adreswijziging buitenland nu beschikbaar
https://www.rvig.nl/nieuws/21-01-2025-nieuwe-applicatie-adreswijziging-buitenland-nu-beschikbaar
Nieuwe applicatie adreswijziging buitenland nu beschikbaar
communicatie@rvig.nl
di, 01/21/2025 – 13:38

Tue, 21 Jan 2025 12:38:03 +0000
communicatie@rvig.nl
2055 at https://www.rvig.nl

Rollen functiescheiding in Paspoortuitvoeringsregeling Nederland gewijzigd
https://www.rvig.nl/nieuws/09-01-2025-rollen-functiescheiding-paspoortuitvoeringsregeling-nederland-gewijzigd
Rollen functiescheiding in Paspoortuitvoeringsregeling Nederland gewijzigd
communicatie@rvig.nl
do, 01/09/2025 – 11:10

Thu, 09 Jan 2025 10:10:52 +0000
communicatie@rvig.nl
2044 at https://www.rvig.nl

LO-wijziging W186 uitgesteld
https://www.rvig.nl/lo-wijziging-w186-uitgesteld
LO-wijziging W186 uitgesteld
communicatie@rvig.nl
wo, 01/08/2025 – 16:20

Wed, 08 Jan 2025 15:20:47 +0000
communicatie@rvig.nl
2043 at https://www.rvig.nl

Gegegevensset BvBSN wijzigt
https://www.rvig.nl/nieuws/19-12-2024-gegegevensset-bvbsn-wijzigt
Gegegevensset BvBSN wijzigt
communicatie@rvig.nl
do, 12/19/2024 – 16:37

Thu, 19 Dec 2024 15:37:12 +0000
communicatie@rvig.nl
2033 at https://www.rvig.nl

Wees je bewust van je kwetsbare positie en zorg samen voor een veilige werkomgeving
https://www.rvig.nl/node/2031
Wees je bewust van je kwetsbare positie en zorg samen voor een veilige werkomgeving
communicatie@rvig.nl
wo, 12/18/2024 – 13:06

Wees je bewust van je kwetsbare positie en zorg samen voor een veilige werkomgeving

Om paspoorten te bemachtigen zijn criminelen actief op zoek naar kwetsbare medewerkers van de afdelingen Burgerzaken. ‘Het is belangrijk dat je hier als leidinggevende bewust van bent’, zeggen Jacko de Kort en Tom Gedden, programmamanagers openbaar bestuur bij de Rijksrecherche. ‘Een organisatiecultuur waarin je je veilig voelt en elkaar aanspreekt helpt. Zo kun je voorkomen dat je ingaat op verzoeken van kwaadwillenden.’

Voor criminelen is het paspoort een zeer gewild document. ‘Daarmee kan een persoon die gezocht wordt bijvoorbeeld vrij reizen naar een land waarmee Nederland geen uitleveringsverdrag heeft’, zegt Jacko. ‘Maar je hebt ook een paspoort nodig voor bijvoorbeeld het aanvragen van een vergunning of het aanschaffen van onroerend goed.’

Informatiemakelaars

Om een paspoort te bemachtigen gaan criminelen volgens Tom geraffineerd te werk. ‘Vroeger legden ze vooral zelf contacten: in de buurt, via de school of op de voetbalclub. Dat gebeurt nog steeds. Maar we zien ook dat criminelen steeds vaker zogenoemde informatiemakelaars inschakelen. Deze makelaars, die zelf crimineel zijn, zoeken via hun netwerk gericht naar medewerkers die bij gemeenten paspoorten kunnen uitgeven en die persoonlijk in een kwetsbare positie zitten. Daarbij kun je denken aan problematische schulden, een gokverslaving of zorgen over een scheiding. Door de inzet van informatiemakelaars hebben medewerkers meestal niet in de gaten voor wie ze een paspoort uitgeven en welke criminaliteit er achter de aanvrager schuilgaat.’

Onderzoek én preventie

De Rijksrecherche onderzoekt ambtelijke corruptie. Daardoor heeft ze goed zicht op kwetsbare plekken bij overheidsinstanties. ‘Maar we zijn meer dan een opsporingsclub’, zegt Jacko. ‘Want het bestrijden van corruptie begint bij preventie. Daarom hebben we een preventieprogramma ontwikkeld. Dit programma is niet bedoeld om gemeenten en kwetsbare medewerkers in de gaten te houden, maar juist om ze te beschermen. We zeggen dus niet wat ze moeten doen en hoe ze dat moeten doen, maar proberen hen ervan bewust te maken dat criminelen actief naar informatie zoeken en dat de kans bestaat dat zij hiervan het slachtoffer worden.’

Signalenkaart

Dat doet de Rijksrecherche onder meer door signalen te duiden die wijzen op strafbaar gedrag, zoals omkoping of fraude. ‘Op basis van onze ervaringen hebben we een signalenkaart ontwikkeld’, aldus Tom. ‘Deze kaart bestaat uit een set kritische vragen die kunnen helpen te bepalen op welke signalen je moet letten om ambtelijke corruptie te voorkomen.’

Vertrouwensrelatie

Daarnaast biedt het preventieprogramma van de Rijksrecherche workshops aan en spreken programmamanagers op congressen en bijeenkomsten van burgemeesters, gemeentesecretarissen en integriteitscoördinatoren. Tom: ‘Ook zetten we collega-rechercheurs in als accountmanagers, die door het hele land bij gemeenten op bezoek gaan. Daarbij is hun uitgangspunt het opbouwen van een vertrouwensrelatie. De Rijksrecherche is namelijk niet alleen de organisatie die komt als het fout gaat of is gegaan, maar ook de organisatie waarmee je kunt sparren en waar je terecht kunt met vragen over mogelijke strafbare gedragingen of signalen die daarop kunnen wijzen.’

Werkvoorschriften

De meeste burgers deugen natuurlijk en 99 van de 100 aanvragen en uitgiftes van paspoorten verlopen goed, aldus Jacko. ‘Maar hier en daar zijn er burgers die misbruik van het systeem proberen te maken. Voor ieders eigen veiligheid is het dan ook van groot belang om processen, protocollen en werkvoorschriften altijd nauwkeurig na te leven. Daarbij kun je denken aan de nieuwe vorm van functiescheiding, waarbij drie stappen – de aanvraag, de verstrekking en de uitgifte van paspoorten – worden onderscheiden. Of aan de rol van de beveiligingsfunctionaris reisdocumenten, die verantwoordelijk is voor het toezicht op het aanvraag- en uitgifteproces van paspoorten en identiteitskaarten.’

Maar we zijn meer dan een opsporingsclub. Want het bestrijden van corruptie begint bij preventie.

Image
Twee medewerkers van Rijksrecherche naast elkaar - Fotografie Rijksrecherche Samen scherp magazin

Jacko de Kort en Tom Gedden (foto: DPI)

Dienstverlening versus zorgvuldigheid

In de praktijk ziet de Rijksrecherche echter dat deze procedures niet altijd op de juiste wijze worden toegepast. ‘Bijvoorbeeld omdat een medewerker vermoedt of zelfs weet dat er criminaliteit in het spel is, maar geen actie onderneemt’, zegt Tom. ‘Of simpelweg omdat er te weinig medewerkers zijn om alle taken volgens de werkvoorschriften uit te voeren. Bovendien speelt er nog iets anders mee. De gemeente wil graag een dienstverlenende autoriteit zijn, die de aanvraag en uitgifte van paspoorten voor burgers het liefst zo gemakkelijk mogelijk wil maken. Dat kan op gespannen voet staan met tijdrovende procedures en voorschriften om corruptie aan te pakken.’

Logging en autorisatie

Verder vindt de Rijksrecherche het belangrijk dat gemeenten hun logging en autorisaties in orde hebben. ‘Logging betekent het vastleggen van gegevens over bepaalde gebeurtenissen’, legt Jacko uit. ‘Zo kun je precies zien wie welke handeling wanneer heeft verricht. Logging heeft bovendien een preventief effect. Je bent je als medewerker bewuster van je handelingen als deze ook worden gelogd. Met een autorisatie verleen je een medewerker de bevoegdheid tot het verkrijgen van toegang tot informatie, documenten, programma’s en systemen. Hiervoor geldt uiteraard dat hoe minder toegang je tot gegevens hebt, hoe minder interessant je voor criminelen bent.’

Organisatiecultuur

Maar wat moet je nu doen als je (vermoedt dat je) door een crimineel wordt benaderd of als je afwijkend gedrag ziet? ‘Medewerkers moeten niet denken dat corruptie in hun gemeente niet voorkomt’, zegt Tom. ‘Het kan namelijk overal gebeuren. Het is dan ook belangrijk dat medewerkers weten dat ze altijd direct een melding kunnen doen bij hun leidinggevende, een vertrouwenspersoon of een integriteitsfunctionaris. Daarbij helpt een organisatiecultuur waarin medewerkers zich veilig voelen om elkaar aan te spreken en weten dat er daadwerkelijk iets met hun melding wordt gedaan.’

Voorbeeldfunctie

Bij het creëren van zo’n cultuur spelen leidinggevenden volgens Jacko een essentiële rol. ‘Zij hebben een voorbeeldfunctie en moeten laten zien dat ze er zijn om hun medewerkers te beschermen en zo nodig te helpen, en niet om hen te bestraffen. Wanneer je als leidinggevende de juiste aandacht aan je medewerkers besteedt, weet je wanneer ze kwetsbaar zijn en wordt het ook gemakkelijker om met hen in gesprek te gaan over soms ingewikkelde zeer persoonlijke omstandigheden. Bovendien kun je je dan meteen afvragen of een medewerker op dat moment de juiste persoon is om paspoorten uit te geven, of dat het misschien beter is deze persoon tijdelijk een andere functie te geven waar hij/zij minder vatbaar is voor criminele activiteiten van derden.’

Poortwachtersfunctie

Jacko en Tom benadrukken dat iedereen in een kwetsbare positie terecht kan komen. ‘Je hoeft je daar niet meteen schuldig over te voelen. Maar wees ook niet naïef en let goed op je eigen houding en gedrag. Het is bijvoorbeeld niet handig om op LinkedIn te vermelden dat je geautoriseerd bent voor de Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP). Als medewerker Burgerzaken heb je nu eenmaal toegang tot vertrouwelijke informatie en vervul je een poortwachtersfunctie bij de aanvraag en uitgifte van paspoorten. Dat is de essentie.’

Image
Twee mannen zittend op de bank - Fotografie Rijksrecherche Samen scherp magazine


Ga met elkaar in gesprek!

Het Dialoogspel Samen scherp en de gespreksstarter van RvIG  zijn heel geschikt om met elkaar in gesprek te gaan over je kwetsbare positie. De beide spelvormen nodigen je uit na te denken over integriteitsvraagstukken. Wat zeg je bijvoorbeeld als jouw collega je vraagt of ze even op jouw account een paspoort kan uitreiken? Of hoe reageer je als iemand jou in de supermarkt aantikt en vraagt of jij een paspoort voor hem kan regelen? Realiseer je daarbij wel dat mensen met een gokverslaving of schulden anders kunnen reageren dan mensen die dat niet hebben.

De Signalenkaart  van de Rijksrecherche kent drie categorieën:

  1. Organisatie: door welke normen en cultuur wordt de organisatie gekenmerkt? Wat is de complexiteit van het werk en hoe is het toezicht daarop geregeld?
     
  2. Individu: welke werkzaamheden verricht een medewerker? Wat zijn diens persoonlijke omstandigheden en welke eigenschappen en (werk)omstandigheden bieden gelegenheid voor afwijkend gedrag?
     
  3. Omgeving: welke omgevingsfactoren kunnen een negatieve invloed hebben op de organisatie en haar medewerkers? Denk aan de onbekendheid met nieuwe regels en wetten, of aan de komst van nieuwe aanbieders of leveranciers.

Wed, 18 Dec 2024 12:06:59 +0000
communicatie@rvig.nl
2031 at https://www.rvig.nl

Plaats een reactie